Een aantal jaren geleden hoorde ik over David Kelly, 1 van de grondleggers en oprichter van het wereldberoemde IDEO design & innovatie bedrijf. Ook zag ik toen een mooi filmpje over het ontwerpen van winkelwagentjes door een divers team (zonder kennis van winkelwagentjes).

Design Thinking kent een aantal principes zoals het aanwenden van creativiteit, het stapelen van elkaars ideeën en het maken van prototypes. Maar een andere belangrijk principe dat mij doet opveren binnen Design Thinking is empathie: je kunnen verplaatsen of in te leven in de gevoelens van anderen.

In Design Thinking (en bij IDEO) wordt het principe van empathie onder andere vertaald door veel aandacht voor observatie. Het simpelweg waarnemen van gedrag door te kijken en te luisteren. De winkelende klanten en hun winkelwagentjes werden dan ook uitgebreid bestudeerd door het bezoeken van (parkeerplaatsen) van supermarkten. Dus: empathie als randvoorwaarde voor het bedenken van goede ideeën

Veel mensen zullen het met me eens zijn dat onze menselijke empathische vermogens erg belangrijk zijn. Zonder empathie zijn wij niet in staat onderling effectief te communiceren.

Toch is aandacht voor het ontwikkelen van empathie nog geen gemeengoed in organisaties. Als je overweegt om Design Thinking in te zetten als motor voor ontwikkeling dan kan ik je helpen. Met een laagdrempelige workshop van een paar uur kan ik mensen uit je organisatie kennis laten maken met Design Thinking. Ik kan dit desgewenst doen met een grote groep mensen tegelijk.

De droom van David Kelly en is om iedereen in de wereld te laten werken aan creatief zelfvertrouwen. Ik doe hier graag aan mee! Jij ook?